Paski wielorowkowe – przyczyny awarii

Paski wielorowkowe stosowane są w celu zapewnienia ciągłości napędu urządzeń pomocniczych w silnikach. Między innymi alternatorów, pomp wodnych czy wentylatorów. Wysoka jakość pasków stanowi gwarant dużej wydajności działania całego układu. Zbudowane z kauczuku oraz włókna poliestrowego, posiadają od kilku do nawet kilkunastu żeber, które zapewniają zwiększenie przeniesienia momentu obrotowego na mniejszej powierzchni. Duża giętkość pasków wielorowkowych umożliwia stosowanie ich w napędach seprentynowych. Wymagają one wymiany po około 100 000 kilometrów pracy, jednak w przypadku złego użytkowania często niszczą się dużo wcześniej.

Najczęstsze przyczyny awarii

 

Nierówne zużycie

Przyczyną tego typu uszkodzeń może być nieprawidłowe ustawienie ustawienie kół pasowych lub występowanie wibracji. Aby unikać takich usterek należy skontrolować poziom zużycia napinacza oraz równoległość i osiowość wałków oraz kół pasowych – warto sprawdzić także ich łożyskowania.

Zerwanie paska

Taka awaria może być spowodowana zbyt dużym napięciem paska. Wynikać może również z blokady współpracującego koła pasowego lub zbyt mocnego zgięcia paska w trakcie montażu. Aby uniknąć tego typu awarii należy sprawdzić koło pasowe, a następnie ostrożnie założyć nowy pasek.

Zanieczyszczenie

Paski wielorowkowe mogą czasem ulec zanieczyszczeniu poprzez kontakt z wszelkiego rodzaju olejami oraz płynami. Aby wyeliminować problem, trzeba znaleźć i usunąć źródło wycieku.

Nadmieny hałas

Na zbyt głośną emisję dźwięku mogą mieć wpływ przeciążenia, złe napięcie, zanieczyszczenia oraz zużycie kół pasowych. Problem można wyeliminować sprawdzając, napinacz, równoległości i osiowości wałków oraz postępować tak jak w przypadku punktu powyżej.

Omówione wyżej usterki są tymi, które najczęściej występują w przypadku pasków wielorowkowych. Ich eliminacja jest najczęściej prosta. Jednak należy pamiętać, aby nie bagatelizować wcześniejszego zużycia czy zniszczenia paska, gdyż wynika to z nieprawidłowego działania innych elementów układu. Przyczyny usterek należy wyeliminować, ponieważ w przeciwnym razie awaria szybko się powtórzy i zmusi nas do kupna nowego paska – jeżeli już do tego dojedzie, możecie zrobić to na przykład w sklepie autos.com.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s